SKATs juridiske nyheder
Kraftvarmekapacitet elpatronordningen - brug af graddage
15-08-2025

Spørger havde måledata for varmeproduktionen for hver måned for perioden 1. september 2004 til 30. september 2005. Spørger ville ved brug af graddage beregne en varmeproduktion pr. dag, og anvende de beregnede data ved beregning af, hvorvidt varmekravet i forhold til kraftvarmekapacitet var opfyldt opgjort på døgnbasis i perioden 1. oktober 2004 til 30. september 2005.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørger kunne anvende graddage til brug ved beregning af varmekravet i gasafgiftslovens § 8, stk. 5, 1. pkt. for perioden 1. oktober 2004 til 30. september 2005.

ICE-programmet - Delvist afslag på anmodning om aktindsigt - Undtaget fra aktindsigt efter offentlighedslovens §§ 31 og 33, nr. 3
15-08-2025

Sagen angik Udviklings- og Forenklingsstyrelsens delvise afslag på aktindsigt i seks eksterne dokumenter, som var sendt til It-tilsynet i forbindelse med It-tilsynets undersøgelse af ICE-programmet (udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem). Udviklings- og Forenklingsstyrelsen havde blandt andet undtaget oplysninger fra udlevering med henvisning til offentlighedslovens § 31 (it-sikkerhed).

For så vidt angik referencer til fysiske databaser/modeller/tabeller/kolonner/indhold, var Landsskatteretten enig i, at oplysninger om interne terminologier kunne bruges i forbindelse med f.eks. spear-phisingmails. Henset til karakteren af de undtagne oplysninger og trusselsbilledet for cyberangreb, fandt Landsskatteretten, at oplysningerne kunne undtages fra aktindsigt efter offentlighedslovens § 31 med henvisning til, at det var af væsentlig betydning for Skatteministeriets it-sikkerhed. De øvrige af afgørelsen omfattede oplysninger hjemviste Landsskatteretten til Udviklings- og Forenklingsstyrelsens fornyede vurdering og begrundelse.

Erhvervelsesmoms - Køb af en elbil fra Tyskland - Skattestyrelsen har anset transportmidlet som værende nyt
15-08-2025

Sagen angik, om klagerens køb af en elbil i udlandet skulle anses som køb af et nyt transportmiddel, jf. momslovens § 11, stk. 6, nr. 1, med den konsekvens, at klageren skulle betale moms af erhvervelsen her i landet. Landsskatteretten fandt under henvisning til, at bilen var et motordrevet køretøj med en effekt på 140 kW, og at retten til som ejer at råde over dette var overgået fra den tyske forhandler til klageren i henhold til aftalen af 26. januar 2022 og de dertil hørende bilag, hvoraf det fremgik, at bilen var indregistreret første gang i Tyskland den 5. september 2021, at bilen var et nyt transportmiddel, jf. momslovens § 11, stk. 6, nr. 1, og at klageren som følge heraf skulle betale moms af erhvervelsen her i landet, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 2, § 22, stk. 1, § 46, stk. 3, og § 65, stk. 2. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

Godtgørelse af mineralolieafgift for udgifter til farvet dieselolie
15-08-2025

Skattestyrelsen havde afslået en anmodning om godtgørelse af mineralolieafgift fra et selskab, der drev en maskinstation, som udførte landbrugs- og entreprenørarbejder. Som begrundelse for afslaget havde Skattestyrelsen anført, at selskabet ikke kunne anvende en omsætningsfordeling til opgørelsen af selskabets forbrug af farvet dieselolie, der var medgået til både selskabets godtgørelsesberettigede landbrugsaktiviteter og selskabets ikke-godtgørelsesberettigede entreprenøraktiviteter.

Landsskatteretten anførte, at selskabet skulle dokumentere, at dieselolien var anvendt til godtgørelsesberettigede landbrugsaktiviteter. Efter bekendtgørelse nr. 185 af 26. februar 2013 om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. kunne selskabet opgøre forbruget af farvet dieselolie forholdsmæssigt på grundlag af en omsætningsfordeling. Efter bekendtgørelsens § 3 var der i den foreliggende situation, hvor selskabet havde egen beholdning af farvet dieselolie, dog krav om, at selskabet skulle føre regnskab over tilgang, beholdning, udlevering og forbrug, og regnskabet over forbruget skulle være tilrettelagt på en sådan måde, at der kunne redegøres for mængden og anvendelse for hver udlevering. Selskabet havde ikke fremlagt et sådant regnskab og havde ikke i øvrigt dokumenteret, at en omsætningsfordeling til opgørelse af forbruget af farvet dieselolie til landbrugsaktiviteterne var tilstrækkeligt til at opfylde betingelserne for godtgørelse. Herefter, og da Skattestyrelsen i den foreliggende situation heller ikke skulle have foretaget en skønsmæssig ansættelse efter mineralolieafgiftslovens § 29, stk. 1, stadfæstede Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse.  

Udenlandsk selskab ikke begrænset skattepligtig af modtaget udbytte og renter fra danske selskaber
12-08-2025

Spørger var et selskab i X-land, hvis hovedformål var at besidde og forvalte kapitalandele i selskaber, bl.a. i danske driftsselskaber. Spørger var ejet af en alternativ investeringsfond (AIF), der ligeledes var et selskab i X-land. Spørger modtog bl.a. udbytter fra de danske driftsselskaber og renter af aktionærlån ydet til de danske driftsselskaber. De modtagne udbytter kunne blive videreudloddet til investeringsfonden, men Spørger kunne også anvende udlodningerne til geninvestering i andre investeringer/projekter. De modtagne renter blev bl.a. anvendt til at tilbagebetale kortfristede lån ydet af Fonden.

Skatterådet bekræftede, at der ikke ville være begrænset skattepligt af modtagne udbytter og renter fra de danske driftsselskaber i henhold til henholdsvis selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c og litra d, samt at ligningslovens § 3 ikke ville finde anvendelse.

Udenlandske investeringsfondefonde - ikke skattepligtige til Danmark
11-08-2025

Spørger ville etablere en filial i X-land, der skulle administrere en række investeringsfonde i X-land. Fondene i X-land var åbne fonde, der havde til formål at investere i børsnoterede værdipapirer. Fondene var oprettede i henhold til aftale, jf. Direktiv 2009/65/EF (UCITS-direktivet), artikel 2, stk. 3 og under tilsyn af finanstilsynet i X-land.

Skatterådet bekræftede, fondene i X-land kunne anses som selvstændige skattesubjekter fra et dansk skatteretligt synspunkt. Skatterådet bekræftede desuden, at fondene i X-land ikke ville have ledelsens sæde i Danmark, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 6, da filialbestyreren i X-land ville udgøre den daglige ledelse af fondene. Endelig bekræftede Skatterådet, at fondene i X-land ikke ville være begrænset skattepligtige til Danmark efter de danske regler om fast driftssted, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a.

Udbytte, retmæssig ejer, ikke begrænset skattepligt
11-08-2025

Spørger påtænkte at gennemføre en kontant udlodning af udbytte gennem en række selskaber til det ultimative moderselskab TopCo, der er skattemæssigt hjemmehørende i Z-land. I den forbindelse ønskede Spørger bekræftet, at TopCo kunne anses for retmæssig ejer af udbytteudbytteudlodningen, hvorfor der ikke var begrænset skattepligt til Danmark.

Skatterådet fandt på baggrund af de foreliggende oplysninger, at TopCo kunne anses for retmæssig ejer af den påtænkte udbytteudlodning og at der kunne ske skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c sammenholdt med dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Z-land.

Idet der ikke var begrænset skattepligt af den påtænkte udbytteudlodning, fandt Skatterådet ikke, at den konkrete påtænkte udbytteudlodning havde som hovedformål at opnå en skattefordel, der virkede mod formålet og hensigten med skatteretten og dermed ikke udtryk for misbrug. Ligningslovens § 3 fandt derfor ikke anvendelse.

Kvalifikation af amerikansk LLC
11-08-2025

Spørger ønskede at investere i et amerikansk LLC, som i USA ansås for at være en skattemæssigt transparent enhed. Spørger ønskede derfor bekræftet, at LLC’et også efter dansk skatteret skulle kvalificeres som en skattemæssigt transparent enhed. Medlemmerne hæftede alene med deres indskud. Når kreditorerne var betalt i aftalt omfang, havde hver investor ret til en andel af et overskud svarende til 120% af deres indbetalte indskud. Et eventuelt resterende overskud fordeltes med 50% til Manageren og 50% til investorerne efter deres respektive andel. Medlemmerne havde ikke aktier eller lignende formelle ejerandele i LLC’et, men der førtes en individuel kapitalkonto for hvert enkelt medlem. Ledelsen blev forestået af en Manager, som havde tegningsretten og den eksklusive beslutningskompetence over alle forhold i LLC’et. Visse væsentlige beslutninger i LLC’et krævede dog samtykke fra flertallet af medlemmerne. Skatterådet bekræftede, at sagen skal løses i overensstemmelse med praksis, og bekræftede derfor, at LLC’et var transparent.

Spil 2025-2
31-07-2025

Denne vejledning handler om

  • Spillemyndigheden (J.A.1)
  • Spillelovgivningens anvendelsesområde (J.A.2)
  • Grønland (J.A.3)
  • Kriterier for alle ansøgere (J.A.4)
  • Lotteri (J.A.5)
  • Klasselotteri (J.A.6)
  • Almennyttigt lotteri ►og landbaseret bingo◄ (J.A.7)
  • Væddemål (J.A.8)
  • Lokale puljevæddemål (J.A.9)
  • Landbaseret kasino (J.A.10)
  • Onlinekasino (J.A.11)
  • Gevinstgivende spilleautomater (J.A.12)
  • Pyramidespil (J.A.13)
  • Offentlig hasardspil i turneringsform (J.A.14)
  • Markedsføring og oplysningspligt (J.A.15)
  • Bortfald (J.A.16)
  • Spillemyndighedens tilsyn med ►udbud og levering af◄ spil (J.A.17)
  • Klage og domstolsprøvelse (J.A.18)
  • Mulige konsekvenser, hvis spillelovgivningen ikke overholdes (J.A.19)
  • Ansvarligt Spil (J.A.20)
  • Forebyggelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme (J.A.21)
  • Forebyggelse og bekæmpelse af aftalt spil (matchfixing) (J.A.22)
  • Foranstaltninger til beskyttelse af de lovlige spillemarked (J.A.23)
  • ►Spilleverandører (J.A.24)◄
Den juridiske vejledning 2025-2
31-07-2025

-

Ligningslovens § 16 E - indirekte lån - lån til Y2-land stichting ("fond")
24-07-2025

Skatteyderens danske anpartsselskab havde ydet et lån til en Y2-land stichting, der havde anvendt låneprovenuet til køb af to lejligheder i Y1-land. Den Y2-lande stichting var stiftet af skatteyderens niece, der havde været samlevende og gift med skatteyderens søn. Retten lagde til grund, at sønnen havde anvendt de to lejligheder i Y1-land.   

Retten fandt efter sagens oplysninger, at den Y2-lande stichting ikke havde en fra stifteren effektivt og uigenkaldelig adskilt formue eller uafhængig ledelse. Retten fandt videre, at der ikke var realitet bag den hævdede forretningsmæssige begrundelse for lånene, idet lånene i stedet var sket for at varetage skatteyderens interesse i at finansiere sønnens påbegyndte køb af lejlighederne og tilgodese sønnen.   

Da lånet endvidere var ydet, efter at bestemmelsen var trådt i kraft, skulle skatteyderen beskattes af lånene i medfør af ligningslovens § 16 E. 

Tarifering af drivhuskonstruktioner ekskl. glas - forrentning af tilbagebetalte morarenter og rentegodtgørelser
21-07-2025

Sagen angik, om drivhuskonstruktioner af aluminium, som blev importeret inkl. fittings (skruer og bolte mv.), men ekskl. dækmateriale i form af glas, skulle tariferes under toldtariffens position (red.fjernet.position) (præfabrikerede bygninger, herunder drivhuse af aluminium) med en toldsats på 2,7 % eller under position (red.fjernet.position2), som er en opsamlingsbestemmelse, der omfatter alle andre konstruktioner end "Døre, vinduer og rammer dertil samt dørtærskler" og "Broer og brosektioner, tårne og gittermaster".  

Position (red.fjernet.position3) havde en toldsats på 6 %.   

Skatteministeriet fik medhold i, at drivhuskonstruktionerne ikke fremtrådte som i det væsentlige komplette eller færdige drivhuse, hvorfor de skulle fortoldes efter toldtariffens position (red.fjernet.position2). Landsretten lagde bl.a. vægt på positionsteksterne, de forklarende bemærkninger til position (red.fjernet.position3) og (red.fjernet.position4) samt på, at en drivhuskonstruktion uden glas ikke kan anses for at være den mest væsentlige egenskab ved et drivhus.  

Sagen angik i anden række forrentningen af selskabernes tilbagebetaling af rentegodtgørelser og morarenter, som selskaberne havde fået udbetalt efter at have fået medhold ved Landsskatteretten. Skatteministeriet fik medhold i, at tilbagebetalingen af rentegodtgørelsen skulle forrentes fra sagens anlæg, jf. rentelovens § 8, stk. 1. Der var ikke efter rentelovens § 3, stk. 5, grundlag for, at forrentning skulle ske fra et senere tidspunkt, og det kunne i denne sammenhæng ikke føre til et andet resultat, at selskaberne havde tilbudt indbetaling af rentegodtgørelserne, idet selskaberne samtidig fastholdt deres indsigelser mod toldkravene.   

Selskaberne fik medhold i, at tilbagebetalingskravet vedrørende morarenter, jf. toldkodeksens artikel 114, stk. 2, skulle forrentes fra 14 dage efter dommens afsigelse. 

Udstykkede ejendomme - omberegnede grundværdier - ikke grundlag for tilsidesættelse af skøn
21-07-2025

Sagen vedrørte, hvorvidt der var grundlag for en tilsidesættelse af vurderingsmyndighedernes ansættelse af omberegnede grundværdier af fire udstykkede ejendomme pr. 1. oktober 2020. Sagsøgerne havde gjort gældende, at der var grundlag for en tilsidesættelse af ansættelserne, idet myndighederne havde taget udgangspunkt i en højere bebyggelsesprocent for ejendommene, end hvad der gjaldt for udstykningsejendommen. Spørgsmålet i sagen var nærmere, om det følger af bestemmelsen i den dagældende vurderings-lovs § 33, stk. 18, at de udstykkede ejendomme til brug for vurderingen skulle overtage vurderingsspecifikationerne fra udstykningsejendommen, herunder den konkrete bebyggelsesprocent.

Retten fandt, at det ikke følger af dagældende vurderingslov § 33, stk. 18, at nye ejendomme overtager samtlige vurderingsspecifikationer, herunder udstykningsejendommens bebyggelsesprocent, men derimod at den omberegnede grundværdi skal ansættes på baggrund af den nye ejendoms anvendelses- og planforhold i det prisniveau for det år, hvor den aktuelle grundværdi senest har ligget til grund for påligningen af grundskyld. Da retten også fandt, at vurderingsmyndighederne med rette havde lagt til grund, at de fire nye ejendomme hver havde en byggerettighed på 2.370 etagemeter pr. 1. oktober 2020, havde sagsøgerne ikke godtgjort, at det udøvede skøn kunne tilsidesættes.

Omkostningsgodtgørelse - hæftelse - konkurs
21-07-2025

Sagen angik, hvorvidt en skatteyder var berettiget til at opnå omkostningsgodtgørelse for bistand ydet af en rådgiver i forbindelse med skattesag. Spørgsmålet var om det var godtgjort, at skatteyderen hæftede for udgifterne til rådgiverbistanden.   

Skatteyderen var på tidspunktet for indgåelsen af aftalen om rådgiverbistand under konkursbehandling.  

Retten bemærkede, at det både fremgik af det efterfølgende forløb og forklaringen i sagen, at det var fuldstændigt klart for rådgiveren, at skatteyderen aldrig ville være i stand til at betale for bistanden, medmindre skatteyderen fik medhold i en række retssager, herunder skattesagen.  

Retten fandt på den baggrund, at det ikke var godtgjort, at skatteyderen faktisk og reelt hæftede for udgifterne til rådgiverbistand, hvorfor der ikke var krav på omkostningsgodtgørelse efter skatteforvaltningsloven. 

Skønsmæssige grundværdiansættelser ikke tilsidesat
18-07-2025

Sagen angik, hvorvidt de skønsmæssige ansættelser af grundværdier pr. 1. oktober 2019 for fem ejendomme beliggende på gågaden i Y1-by skulle hjemvises til fornyet behandling. 

Sagsøgeren gjorde under retssagen gældende, at vurderingsmyndighederne ikke havde forholdt sig til seks referencesalg, som sagsøgeren selv havde fremsøgt, eftersom referencesalgene ikke var inddraget i vurderingsmyndighedernes sammenligningsgrundlag for værdiskønnet. Sagsøgeren gjorde endvidere gældende, at vurderingsmyndighedernes sammenligningsgrundlag på kun tre referencesalg ikke var tilstrækkeligt til at understøtte de af vurderingsmyndighederne opgjorte grundværdiansættelser. 

Retten bemærkede, at vurderingsmyndighederne havde forholdt sig særskilt til de seks referencesalg, som sagsøgeren havde henvist til, samt at vurderingsmyndighederne selv havde fundet tre referencesalg, og med en beskrivelse for hver af disse havde fundet, at de tre referencesalg er sammenlignelige med de påklagede ejendomme henset til den retlige anvendelse og beliggenheden. 

Retten fandt på denne baggrund, at der ikke var grundlag for at antage, at det skøn, som vurderingsmyndighederne har foretaget vedrørende grundværdien for hver af de fem ejendomme, hviler på et forkert eller mangelfuldt grundlag.

Maskeret udbytte - skønsmæssig ansættelse af værditilvækst - ekstraordinær genoptagelse - Panama Papers
16-07-2025

Sagen angik, om sagsøgeren for indkomstårene 2011-2015 skulle beskattes af maskeret udlodning fra et selskab registreret i Panama baseret på hævninger foretaget fra selskabets Y1-nationalitet bankkonto. Videre angik sagen, om Skattestyrelsen med rette havde opgjort den skattepligtige værditilvækst af de hævdede midler efter et skøn. 

Sagsøgeren nedlagde principal påstand om, at sagen skulle hjemvises til Landsskatteretten med henblik på afholdelse af et retsmøde, da der imod sagsøgerens ønske ikke var afholdt retsmøde ved Landsskatteretten under klagesagen. 

Subsidiært påstod sagsøgeren, at indkomstforhøjelserne skulle nedsættes og gjorde gældende, at de midler, som var indskudt i selskabet, var udtryk for et lån. 

Derudover gjorde sagsøgeren gældende, at Skattestyrelsen ikke havde hjemmel til at fastsætte værditilvæksten af de hævede midler efter, at den Y1-nationalitet bankkonto var opgjort og lukket i 2013. 

Endelig gjorde sagsøgeren gældende, at betingelserne for at genoptage skatteansættelsen ekstraordinært ikke var opfyldt vedrørende 2011 for så vidt angår udbyttebeskatningen, og vedrørende 2012-2013 for så vidt angår det skønnede afkast af de hævdede midler.  

Retten fandt, at Landsskatteretten med rette havde anset afholdelse af retsmøde for overflødigt. Dernæst fandt retten, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at de hævede midler var tilbagebetaling af et lån ydet til det panamanske selskab. Derudover fandt retten, under hensyn til beløbets størrelse, at Skattestyrelsen med rette havde skønnet, at midlerne efter hævningen måtte være blevet investeret i afkastgivende formueaktiver. Endelig fandt retten, at Skattestyrelsen med rette genoptog sagsøgerens skatteansættelse ekstraordinært, idet sagsøgeren havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at oplyse om formueforholdende til Skattestyrelsen.  

Skatteministeriet blev derfor frifundet. 

Sagsøgerens fulde skattepligt til Danmark genindtrådte 1. januar 1999, og SKAT’s afgørelse herom var ikke ugyldig som følge af en ubestridt sagsbehandlingsfejl
16-07-2025

Sagen angik, om sagsøgerens fulde skattepligt til Danmark var genindtrådt den 1. januar 1999 med den følge, at han efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 7, stk. 1, var fuldt skattepligtig til Danmark i indkomstårene 1999 til og med 2006 eller i en del af perioden, og om UK havde førsteretten til at beskatte sagsøgeren efter reglerne i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og UK. Herudover angik sagen, om indkomstårene 1999-2004 kunne genoptages ekstraordinært, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og stk. 2, og om SKAT’s afgørelse var ugyldig som følge af en ubestridt sagsbehandlingsfejl.

Angående spørgsmålet om fuld skattepligt lagde retten til grund, at en kalenderoversigt udarbejdet af SKAT angav det antal dage, hvor sagsøgeren havde opholdt sig i Danmark i perioden fra den 20. juli 2001 til den 31. december 2006. På baggrund af kalenderoversigten sammenholdt med sagsøgerens oplysninger om det meget omfattende erhvervsmæssige arbejde, som han udførte, hvilket også var bekræftet af et vidne, fandt retten, at det ved sagens afgørelse kunne lægges til grund, at sagsøgeren jævnligt udførte erhvervsmæssige indtægtsgivende aktiviteter, også når han opholdt sig i Danmark. Retten tiltrådte på bl.a. denne baggrund Landsskatterettens vurdering af, at arbejdet havde den fornødne karakter af en regelmæssig, løbende personlig varetagelse af indtægtsgivende erhverv og derfor er udtryk for et fast mønster og ikke for enkeltstående arbejder, og at sagsøgeren var fuldt skattepligtig til Danmark i hvert fald i perioden fra den 20. juli 2001 til den 31. december 2006.

For den forudgående periode fra den 1. januar 1999 til den 20. juli 2001 var der ikke af SKAT fremlagt konkrete kalenderoplysninger eller andre oplysninger om omfanget af sagsøgerens ophold i Danmark. Retten tiltrådte under henvisning til kildeskattelovens § 7, stk. 1, 1. pkt., og principperne i retsplejelovens § 344, stk. 2, på baggrund af sagens omstændigheder Landsskatterettens vurdering af, at det påhvilede sagsøgeren at afkræfte en formodning om, at han allerede fra den 1. januar 1999 havde taget ophold i Danmark, og at sagsøgeren som følge heraf tillige var fuldt skattepligtig til Danmark i perioden fra den 1. januar 1999 til den 20. juli 2001. 

Angående spørgsmålet om dobbeltdomicil fandt retten af de grunde, som Skatteministeriet havde anført, at der ikke var grundlag for at statuere, at A ikke var fuldt skattepligtig til Danmark i perioden fra den 20. oktober 2002 til den 31. december 2006. Retten lagde herved til grund, at centrum for sagsøgerens livsinteresser i den angivne periode var i Danmark. 

Angående spørgsmålet om ekstraordinær genoptagelse fandt retten på baggrund af oplysningerne om sagsøgerens tilknytning til Danmark i den omhandlede periode, at det beroede på sagsøgerens groft uagtsomme forhold, at skattemyndighederne havde foretaget en skatteansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5. Med hensyn til reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fandt retten, at fristen tidligst begyndte at løbe den 27. april 2009, hvor det stod klart for skattemyndighederne, at der var meget lille udsigt til at modtage relevante oplysninger fra UK, og at skattemyndighederne ved at udsende agterskrivelsen den 30. april 2009 havde overholdt reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.

Angående spørgsmålet om ugyldighed var det ubestridt, at SKAT ved afgørelsen af 28. oktober 2009 havde anvendt oplysninger, som anklagemyndigheden havde indsamlet i strid med retsplejeloven og i strid med persondatareglerne, og at der i den forbindelse var begået en sagsbehandlingsfejl. Navnlig på baggrund af to afgørelser fra Datatilsynet af 8. februar 2019 og 26. februar 2020 fandt retten, at sagsbehandlingsfejlen ikke kunne medføre ugyldighed. Retten lagde i den forbindelse vægt på, at de ulovligt tilvejebragte beviser hverken hver for sig eller samlet havde haft afgørende betydning for SKAT’s afgørelse. Som følge heraf fandt retten, at sagsbehandlingsfejlen var konkret uvæsentlig og derfor ikke kunne medføre, at afgørelsen var ugyldig. 

Endvidere fandt retten af de af Skatteministeriet anførte grunde, at skattemyndighederne ikke i forbindelse med sagsbehandlingen havde handlet i strid med EMRK art. 6, stk. 2, og som følge heraf at sagsøgerens anbringende herom heller ikke kunne medføre afgørelsens ugyldighed.

På denne baggrund blev Skatteministeriet frifundet.

Grundværdiansættelse - servitutter - handelspris
14-07-2025

Sagen angik, hvorvidt der var grundlag for at tilsidesætte grundværdien for en ejendom pr. 1. oktober 2014, 2016, 2018 og 2019.  

Under sagen gjorde sagsøgeren gældende, at grundværdiansættelserne hvilede på et forkert grundlag, idet der ikke var taget tilstrækkeligt hensyn til tre privatretlige servitutter. Retten bemærkede, at de tre servitutter var beskrevet i de indbragte afgørelser, og den omhandlede ejendom var karakteriseret som den tjenende ejendom i relation til servitutterne. Der var derfor ikke grundlag for at antage, at vurderingsgrundlaget var fejlagtigt, selvom servitutternes konkrete betydning for vurderingen ikke var beskrevet, og selvom etagearealprisen for ud fra en helhedsvurdering endte med at være ens for den tjenende og den herskende ejendom.  

Retten lagde til grund, at ejendommen i 2023 havde en handelsværdi på 3.750.000 kr., svarende til salgsprisen i 2023, hvilket var betydeligt lavere end den ansatte grundværdi for 2014-2019 på ca. 9,4 mio. kr. Retten fandt det imidlertid ikke bevist, at denne handelsværdi kunne lægges til grund ved ansættelsen af ejendommens grundværdi i 2014-2019 og henviste bl.a. til, at der ikke var afholdt syn og skøn. Under henvisning til salget af navnlig en af de sammenlignelige grunde, vurderingsmyndighederne havde inddraget i skønnet over grundværdien, fandt retten det ikke godtgjort, at grundværdiansættelserne for 2014-2019 var åbenbart urimelige.  

Idet retten ikke fandt grundlag for at hjemvise sagen, blev Skatteministeriet frifundet. 

Opgørelse af sambeskatningsindkomst - afskæring af retsmøde i Landsskatteretten
14-07-2025

Et holdingselskab, som var administrationsselskab i en sambeskatning, kunne ikke under en sag om opgørelsen af sambeskatningsindkomsten få prøvet den materielle rigtighed af en forhøjelse af et nu konkursramt datterselskabs skattepligtige indkomst. Der var ikke grundlag for at tilsidesætte Landsskatterettens beslutning om at afskære retsmøde. Skatteministeriet blev derfor frifundet.

Afgift af lystfartøjsforsikringer - sejlklubs dommerbåd
08-07-2025

Skatterådet fandt, at en sejlklub skulle betale lystfartøjsforsikringsafgift af en dommerbåd ejet af foreningen. Dommerbåden blev anset som et lystfartøj i medfør af lystfartøjsforsikringsafgiftslovens § 1, stk. 2.